grrmartin 300yearsPomahnitalo krenuh 14. listopada na Martinov blog na kojem je objavio vijest o datumu izlaska novog štiva iz serijala "A Song of Ice and Fire". Povratak u Westeros omogućio nam je već danas, pustivši u prodaju prvu od dvije knjige "Fire and Blood: 300 Years Before A Game of Thrones (A Targaryen History)".

HP wizards uniteSredine doslovno nema kad se spomene Harry Potter. Ako spadate u kategoriju obožavatelja sigurni smo da će Vas zainteresirati vijest, ali i mogućnost predbilježbe na igru koju mnogi u svijetu s nestrpljenjem očekuju.

Hugh Howey: Silos

Silos-Hugh-HoweyNaslov knjige: SILOS
Autor:
Hugh Howey
Godina izdanja:
2013.
Nakladnik:
Znanje d.o.o.
meki
Broj stranica:
470
Prevoditelj:
Maja Klarić

"SILOS" Hugh Howeya je plamen nade za sve (anonimne) samo-izdavače; nakon prvog nastavka tj. prve priče što je nakon objave na internetu prikupila toliko simpatija čitatelja koji su zahtjevali nastavke da je naposljetku zapela za oko izdavačima i režiserima, oni koji nemaju nikoga da ih progura u svijet objavljivanih pisaca mogli su si lakše držati palčeve. "SILOS" se za sada sastoji od 9 priča koje se vežu uz postapokaliptičnu Zemlju i one koji su preživjeli u podzemnim 'silosima' izgrađenima u svrhu prezervacije ljudske vrste od uništenja koje je sama izdirigirala. Što reći o serijalu čijoj popularnosti svjedoči postojanje woolpedia.org te sve većeg zamaha trenda čitanja, a uskoro i gledanja?

Za sada smo čitali prvih pet priča koje tvore jednu cjelinu i koje su prikupljene u svesku omnibus, a koji se već i kod nas, vjerovali ili ne, mogu nabaviti u izdanju Znanja.

Ideja misteriozno oformljenog, odnosno strogo kontroliranog i korjenito represivnog društva koje se takvim ne čini na prvi pogled nije nova, kao niti ona o 'kolijevkama' za preživljavanje kataklizme, odnosno bijegu čovječanstva u neprirodan okoliš radi nemogućnosti života na površini planete. Utoliko je sama premisa ove zbirke novela zanimljiva, međutim Howey se nije baš iskazao u spekuliranju, niti znanstvene baze svojih premisa, niti njihovih sociološko-psiholoških reperkusija. Interesantan je prikaz društvene strukture u kojoj su ulogu svećenstva, koje manipulira populacijom, preuzeli informatičari. Ukratko, tko želi čitati "Silos", treba a priori prihvatiti da tisuće ljudi živi u podzemnim, autarkičnim bunkerima iz kojih stotinama godina nisu izašli – i da im je to posve ok (ne, ovo nije nastavak "Stepfordskih supruga"). Ako se ne možete prestati ispitivati kako bi to uopće bilo izvedivo te dizati obrve svaki puta kada u tekstu naiđete na novo „objašnjenje“, nemojte se primati ove knjige. Hard SF-ovci, tražite dalje.

Plus ove knjige, odnosno obilježje trenda sa stjegonošom G.R.R. Martinom, je da Howey ne preza potopiti lađe likovima na neočekivanim mjestima tijekom radnje. Čitatelj biva vođen u nekoliko slijepih ulica, da bi se na nit fabule iznenađeno vraćao neočekivanim putevima, no kada se podvuče crta, završetak omnibusa je predvidljiv i... ofucan. Taj svojevrsni hepi-end i dječje nadobudan optimizam koji podsjeća na rađanje novog Sovjetkog saveza je najveći razlog zašto ovu knjigu ne bih svrstala u Young Adult nišu. Naime, krasi je mnogo obilježja Young Adult scene iako likovi nisu u pripadajućoj dobnoj skupini: nespretno pisanje i stil koji nezgrapnošću upada u oči, komplicirana i neuvjerljiva ljubavna priča koja okupira protagoniste iako se većinu vremena nalaze u smrtnoj opasnosti, kritika na društvo i one koji su ga takvim stvorili, aktivna borba i rušenje establišmenta, asertivni ženski likovi, sazrijevanje i preuzimanje odgovornosti. Knjiga između redaka pokušava evocirati jake emocije, progurati poneku mudru te iznjeti kritiku današnjeg militarističko-interesnog plesa velesila po globusu, ali u tome se ne udaljava od razine Young Adult romana. Međutim, čitajući "Silos", bojim se da nije riječ o Young Adult s elementima ljubića ili hard SF-a ili sociološko-političko-ekonomsko-religijsko-psihološke ekstrapolacije oblika ljudskog društva u malo daljnjoj budućnosti, već da je to 'poadolescentnjena' spekulativna fikcija pisca kojemu treba urednik. Njena fama samo zrcali ukuse današnjih čitatelja.

Kome je preporučiti? Idealno mlađim čitateljima i onima koji žele lako štivo. Zatim onima koji ne cjepidlače oko vjerodostojnosti serviranih postavki, kojima ne smetaju plošni likovi i neizbalansirano pisanje, te koji se ne zamaraju oko očitih rupa u priči. Onima koji vježbaju brzo čitanje. Onima, poput mene, koji će unatoč svemu htjeti vidjeti kako su protagonosti razrješili krizu. Ipak su u pitanju djeca naše djece.

Doduše, "Silos" će biti zanimljivo pogledati u kinima baš zbog svojeg egzotičnog settinga i dinamične radnje, te likova koji kao da su izrezani iz knjige šablona pa utoliko lakše prepoznatljivi i prezentabilni na filmu. Who needs character development when you've got stereotypes, right? Voljela bih pročitati Howeyevu priču bez likova izvađenih iz ladice sebi sličnih i, naravno, tek nakon što istu pregleda kvalitetan urednik.