divna_stvorenja_velikaNaslov knjige: Divna Stvorenja
Autor: Kami Garcia, Margaret Stohl
Nakladnik: Naklada Ljevak
Format: 14 cm x 21 cm
Broj stranica: 540 str.
Prevoditelj: Igor Buljan

Beautiful Creatures na izvornom je jeziku izašla 2009. godine kao debitantski roman autorica Kami Garcije i Margaret Stohl i našla se u Amazon top 10 listi naslova. Tinejdžerski roman s fantasy elementima 2010. godine dobio je nastavak, s manjim zakašnjenjem stiže preveden na hrvatski pod kućom Ljevak, u prijevodu Igora Buljana i s izvornom ilustracijom i tvrdim koricama.

Glavni lik knjige je Ethan Wate, sin profesorskog para i momak na korak od završetka srednje škole u rupčagi od grada, ne toliko lošem koliko neizmjerno dosadnom mjestu bez svrhe i smisla, čiji se život počinje komplicirati kada naiđe na novopridošlicu u gradu, mističnu tinejdžericu Lenu Duchannes koju je nemali broj puta sanjao. Uskoro će otkriti da njena obitelj skriva magične sposobnosti i fantastične tajne, a potom i taknuti u staro osinje gnijezdo, izvrćući si život naglavačke.

Kada se pročita desetak stranica, prva stvar koja se može primijetiti je prezentacija teksta. Tvrde crne korice s finim omotom s vanjske strane, iznutra detaljem tamnoljubičastog papira i  probranim fontom. Naizgled optimističnih 540 stranica formatirano je usko i rijetko, oblik općenito ostavlja više utisak ozbiljnije knjige i naveliko obećava. Lijepo je vidjeti da netko ima i stila. I nakon tih desetak stranica, postignuta fluidnost djelomično je tome pripisiva, no u stvari se radi o dobrom napisanom i rečenično oblikovanom tekstu. Na opće iznenađenje, autori ovog tinejdžerskog romana posjeduju pripovjedački talent, fino rezbaren talent prokazan kroz kratke, sažete i riječju izbirljivo popunjene rečenice koje lakoćom prenose atmosferu, stanje likova i misli koje naviru, a opet posve izbjegavaju preučestalu sklonost da posve naiviziraju svako zbivanje i tako prokleto nepotrebno bez takta razbiju čaroliju, kao što se to uglavnom događa u ovakvim romanima. Pišu dobro, pišu neopterećeno i pristupačno svakom soju čitatelja, što se smjesta osjeća, povlači i povećava nadanja.

Jedini je problem, nažalost, što u ovih 540 stranica ne postoji sirota trunka ikakve originalnosti uopće. Da je išta stilski slabije pisan, bio bi prosti fad namijenjen isključivo publici koja naprosto mora čitati upravo to i ništa više. Radi se o knjizi koja za likove ima Lenu, šesnaestogodišnju darkericu na strani svijetla koja vozi mrtvačeva kola i stanuje kod čovjeka imenom Melchizedek Ravenwood, a njena najbliža rođakinja konkurentica je mračna i vatrena Ridley s lizalicom, preseksi trbuhom i tetovažom kojoj čitatelj nipošto ne smije vjerovati. Suđena ljubav Ethana i Lene stavljena na kušnju, neshvaćena u društvu i nerazriješene zavrzlame obitelji čarobnjaka s kojima će Ethan i njegov pointless sidekick Link imati problema. Istina je, likovi su, mada ridikulno superzgodni, ustvari u redu – što proizlazi iz dobrog pisanja – i osim što su popili, kao pravi alternativci jedne rupčage, svu umjetnost svijeta, citiraju klasike kao od šale i smiju se internim pseudointelektualnim forama, zapravo uredna mješavina prepoznatljivosti i željenog eskapizma.

Ali potraćeni su dozlaboga. Knjizi je potrebno dobro odmjerenih dvjesto stranica da sve elemente pokrene u tok, ali onda se idućih dvjesto pedeset ništa ne događa.  Radnja se svodi na to da Lena na sedamnaesti rođendan, iz veoma loše objašnjenog razloga, treba postati ili pripadnicom svjetla ili pripadnicom tame, na što nema pravo izbora. Iz bilo kojeg razloga, na to se gleda kao na smak svijeta. Već se tu ionako slabašna logika priče raspada po šavovima, budući da doista ne postoji niti jedno razumno objašnjene zašto bi netko koga se odabere za tamnu stranu trebao takav i biti ako je sedamnaest godina dobričina, ali tako se ponašaju, tobože kao da umire od teške bolesti, pa narednih šest mjeseci, dakle, dvjesto pedeset stranica, provode u otkrivanju nategnutih događaja prošlosti i otkrivanju svoje poetske duše. Jasno, ovaj roman ni u ludilu ne smije završiti šokantno, stoga njen rođendan konačno i dođe i, jasno, ništa se ne dogodi, a oni se nastave voljeti. Njušim jasmin i krv.

Ukratko, lijepo pisana knjiga potencijalno još boljih autora koja pati od kroničnog nedostatka mašte i kreativnosti. Dobra za poklon nekome koga ste pročitali među ovim redovima, no neki sedamnaestogodišnjaci koji su imali primjerak ovoga u rukama nisu ostali naročito uzbuđeni. Premalo vukodlaka, čini se.