Autor: J. Sydney Jones
Godina izdanja: 2010
Nakladnik: Naklada Ljevak
Format:  13,40 x 20,40 cm
Broj stranica: 348 str.
Prevoditelj: Duška Gerić Koren

Gospodin Jones, rođeni Amerikanac, koji je mnoge godine života proveo u Beču, počevši se baviti pisanjem smjestio je radnju brojnih svojih knjiga u spomenuti grad koji ga je toliko očarao. Naime, osim dviju uspješnica koje tematiziraju misterije starog Beča – „Zrcala bez odraza“ i „Bečkog rekvijema“, napisao je i povijesnu „Hitler u Beču: 1907-1913.“, vodič za putnike koji se zateknu u Beču „Viennawalks“ te triler „Vrijeme vuka“ i mnoge druge knjige. Radio je i kao freelance novinar u Parizu, Firenci, Molyvosu i Donegalu, a danas živi sa suprugom i sinom na kalifornijskoj obali.

Kao uvod u „Zrcalo bez odraza“ najbolje će poslužiti rečenica kojom je roman započeo i sam autor: „Prava mržnja ima samo tri izvora: bol, ljubomoru i ljubav“. (Koja će neke možda podsjetiti na slavnu izjavu koju je Tolstoj stavio u usta Ane Karenjine: „Prava mržnja može nastati samo iz prave ljubavi.“)

Sve koji su barem jednom u životu posjetili Beč, vjerojatno je barem malkice očarao, ali isto tako morao ih je potaknuti i da se nehotice osjete kao da hodaju po donjogradskom dijelu Zagreba. Vjerojatno je tu sličnost imala na umu i dizajnerica naslovnice kad je na nju smjestila noćni prizor bečkog nacionalnog kazališta, koje jako „vuče“ na ono (manje) zagrebačko, usput nagovještajući i mjesto i vremensko razdoblje koji obilježavaju radnju ovog povijesnog romana.

Pri početku čitanja Zrcala bez odraza bitno je imati na umu povijesni kontekst u koji su smješteni likovi koji nose njegovu radnju – naime radi se o 1898. godini, samo mrvicu do smjene stoljeća i dolaska svih promjena koje su se negdje taman od te godine zakotrljale Europom. Da se sprema nešto veliko, moglo se već naslutiti po (danas) slavnim osobama koje su ondje i onda boravile – slavnom slikaru Gustavu Klimtu, još slavnijem piscu Marku Twainu, kriminalistu Hansu Grossu, začetniku cionizma Theodoru Herzlu, slavnim Habsburgovcima i brojnim ostalima... Autor ih nije propustio sve utrpati u roman, vjerojatno se vodeći idejom da će brojne poznate ličnosti potaknuti intrigantnost radnje. E pa može se reći da mu je točno to i uspjelo.

Glavni protagonist radnje ipak nije jedan od gore navedenih glavonja, nego jedan obični pravnik, sa sklonostima pisanju novela, kriminalistici i sa židovskim korijenima koji se ne vide na prvi pogled. Njegovo ime je Karl Werthen i nije nikakav supermen, dapače gleda svoja posla i želi u svom tom metežu pronaći prikladnu ženu za sebe, u čemu mu odmažu njegovi roditelji pronalazeći prikladne djevojke za dobivanje unuka. Njegova suradnja sa Grossom predstavlja onaj standardni „istražiteljski dvojac“, koji nastoji istjerati istinu na čistac i prekinuti košmar i strah na bečkim ulicama.

Cijelu radnju zapravo pokreće Gustav Klimt, veliki i glasni čovjek, pun poroka, ali s čudnim vlastitim poimanjem morala i časti. Naime, njegova prijateljica Liesel Landtauer, model koji je slikao, biva pronađena ubijena, a za nedjelo okrive samoga Klimta. Da stvar bude gora, Liesel je samo jedna u nizu žrtava koje se tih mjeseci pronalaze po Beču te su novine počele pisati o „bečkom Trbosjeku“ i svi žele povezati nametnuti pseudonim sa stvarnim počiniteljem što je prije moguće. Ukratko – nimalo zgodna situacija, u kojoj se Klimt sav očajan obraća našem Werthenu za spas ili barem nekakvu pomoć. I tu počinje lov.

Kroz prikaze onodobnog Beča, digresije u ne tako davnu prošlost u kojoj je pronađen mrtav prijestolonasljednik sa svojom navodnom ljubavnicom – poznatom Marijom Večerom, uvlačenje u radnju carice Sisi i brojnih pretendenata na vlast (jer car Franjo Josip vlada već cijeli jedan ljudski vijek), Jones slaže poslasticu za razonodu svakog povijesničara. S druge strane, kroz mudro posloženi lov na ubojicu, moderne elemente uvida u misli i um ubojice, dok mu identitet ostaje tajan do samoga kraja, minuciozno smišljene urote i spletke, ritualna ubojstva i preteče današnjih „CSI analiza“ sredstava zločina, autor potiče u čitateljima osjećaj da čitaju izvrstan krimić s poznatim akterima.

Jones u romanu ne troši vrijeme na osude, jer radnja ne ostavlja vremena za to. Sve nositelje radnje, bili oni znameniti ili ne, prikazuje s njihovim ljubavima, sitnim manama i velikim planovima, kao ljude od krvi i mesa. Unatoč teškim zločinima koji se provlače kroz stranice knjige, u konačnici ipak ne konstruira apsolutnog krivca, već krivnju kao takvu razdjeljuje na mnoge sudionike, dajući bitnu ulogu i onome koji ostaje neokaljanih ruku – kojega bi današnje kazneno pravo nazvalo „Schreibtischtäterom“ iliti počiniteljem iza pisaćeg stola.

Oni koji su zavoljeli viktorijanski London kroz Doyleove romane, definitivno će zavoljeti i labirint Beča s prijelaza stoljeća, uživati u opisima i zamišljati kontrast raskoši i zločina. A za one ostale...njima preporučam čitanje Zrcala bez odraza kao odličan vid korištenja slobodnog vremena, jer nikako neće požaliti, a i pri dolasku u Beč sigurno će se zateći kako uspoređuju udaljenost Prätera i ulica spominjanih na stranicama ovoga romana. Oni će znati zašto.