Generacija-ANaslov knjige: Generacija A
Autor: Douglas Coupland
Nakladnik: Naklada Ljevak
Format:  13,80 x 21 cm
Broj stranica: 288
Prevoditelj:  Josip Visković

Kontinuirani bestselling autor David Coupland, poznat po kreativnom pristupanju temama koje obrađuje kroz slamanje tradicionalnih naracija, 2009. godine objavio je novi roman, svojevrsni konceptualni nastavak romana Generacija X iz 1991. godine. Hrvatsko izdanje 2011. donosi naklada Ljevak, a svojim premisama pripada spekulativnoj znanstvenoj fantastici i kritičkoj modernistici.

Radnje je smještena u blisku budućnost, prateći period u kojem su nestale pčele. Tajna njihovog nestanka nije ni približno objašnjena, no svijet se preobrazio. U neodređeno vrijeme poslije nestanka, u kratkom roku pčele iznenada ubadaju petero nepovezanih osoba diljem svijeta, običnih članova društva koji se nose sa svojim nimalo neobičnim, ali društveno prikrivenim problemima. Istraživački centri, puk i vlada hvataju ih za vrat, no to je tek djelić sudbine na koju su se spotaknuli nositelji mentalnog sklopa budućnosti. Obzirom da knjiga nudi zanimljivu progresiju radnje, pametan potez je izbjeći silinu teksta otisnutu uokolo korica. Razotkriva radnju i izgleda kao da se ondje nalazi ili zbog nečije osupnutosti djelom ili zbog nečijeg straha od djela koje se otiskuje dalje od mainstreama.

Coupland je potentni spisatelj modernog američkog stila. Elokventan, ali jednostavan dok iznosi ironije društva i vrši kritiku ljudskog djelovanja. Kroz tekst inspiriran koncepcijom Dekamerona glavni likovi romana zrcalo su modernog društva koje Coupland ne kritizira osobno. Podarujući im vrline kao primarne crte njihovih karaktera podmetnutih pod rapidnu koroziju svjetskog čovjeka, kroz njih ispoljava glupost čovjeka, ali i ne toliko glupost, koliko očiti suicid identiteta. Iako je svoje cyberdruštvo smjestio u blisku budućnost, ali takvu koja se ipak ne može dogoditi sutra, Couplandov svijet zapravo je pomaknuta sadašnjos pa on gotovo izvještava o tome što se sve upravo sada radi, što jedan Ja 21. stoljeća izvodi u svom malenom svijetu pseudoslobode i koliko je to zajedničko ponašanje autodestruktivno u sveprisutnosti.

Oni koji su izravno upoznati s trenutnim svjetskim stanjem ljudskog mišljenja mogli bi mu i prigovoriti za stereotipiziranje i pojednostavljivanje kompleksa cyber kulture, no puno su važniji detalji apsurdnosti sadašnjeg društva koje Coupland izvlači iz iskustva i istraživanja. Pišući prvi dio knjige iz perspektive petorke, izlaže neizbježnost ništavnosti svrhe koji kao osobe mislimo da uspostavljamo u hijerarhiji interesa, forumskim žargonom umočenim u sprdajuću ogorčenost pa opet kao autor sasvim neopredijeljen u temi, držeći objektivnu distancu.

U drugom dijelu knjige, međutim, dolazi do narativnog obrata i promjene tematskog kursa. Napušta klasično pripovijedanje kojim se služi, točnij, izvodi malen obrat u manifestaciji tako što poglavlja dijeli na stilski, tematski i misaono raznovrsne priče koje likovi prepričavaju, ovdje kristalizirajući ideju Dekamerona. Zanimljivije je, međutim, što započinje apstrahirati navedene probleme kulture i širiti smisao onoga što piše, što se baš pred stilsku promjenu, pa i kroz nju, može učiniti kao neusmjereno, na trenutke doista kao da je skrenuo s puta. Istovremeno, započinje suptilno nadograđivanje onog spomenutog znanstveno-fantastičnog aspekta, da bi u završnoj trećini spojio spekulativnu misao s eskapističkim elementima i uzdigao roman na višu razinu, zaokružujući vrijednu misao koju iskazuje, ali istovremeno i ispunjujući zadovoljstvom onaj dio uma koji teži literarnoj zabavi.

Poučan, inteligentan i originalan, Generacija A nonšalantno rastavlja aspekte sadašnjeg društvenog čovjeka i izlučuje ono suštinsko čime čitatelja stimulira na razmišljanje dok pruža zadovoljstvo dobre priče. Malo se toga romanu može prigovoriti, osim možda skučenosti radnje u kontekstu priče, odnosno bijeg od dužnosti obuhvaćanja viših principa današnjeg društva. Coupland je strogo okrenut onome što ljudi sada čine, na mnogo načina zanemarujući razloge zašto to čine. Ugodno i stimulativno čitanje, možda i više od jednom.