Autor: Adrian Tchaikovsky
Godina izdanja: 2008.-2010.
Nakladnik: TOR
Format: 11 x 17,9 cm
Broj stranica: 612, 673, 429, 459
Prevoditelj: -

SoA saga čita se kroz, za sada , šest napisanih nastavaka, od kojih sam četiri  pročitala u vrijeme sastavljanja ove recenzije. Stoga je treba uzeti uz rezervu 'čitanja u tijeku'. Posebno obzirom da su serijali notorni po tome da se mogu bitno pokvariti ili popraviti kroz nizanje više ili manje uspješnih nastavaka. Srećom, čini se kako SoA Britanca Adriana Tchaikovskog  pripada potonjima.

soa6Vezivno tkivo priče je arhetipsko: globalno prijeteće zlo kao kohezivno sredstvo prevladavanja međusobnih razlika i povijesne netrepeljivosti ugroženih, u svrhu zajedničkog preživljavanja. U SoA uvedeni smo u imaginarni svijet (uz nezaobilaznu kartu) svojom geografijom, poviješću, kulturama, običajima, rasama i - bizarno - jednim zajedničkim jezikom. Ono što čini osnovne postavke priče intrigantnima su imanentne distinkcije među raznim ljudima/plemenima kojima korijeni leže u mističnom pokroviteljstvu pojedinog insekta ili paučnjaka. Ono im, osim vanjskih karakteristika (viši ili niži rast, snaga, brzina,...), daje i magična svojstva poput leta, neverbalne razmjene misli, oružja ugrađenih u tijelo, vida u  tami i sl. Međutim, zanimljivija podjela plemena je na "umješne" (apt) i "neumješne" (inapt), odnosno, one koji se u svojem poimanju stvarnosti i svakodnevnom životu oslanjaju na tradiciju, mistiku, nevidljivo, nadnaravno te one koji se oslanjaju na ratio, znanost, tehnologiju i progres. Mistici su stari gospodari svijeta čiji su jaram zbacili umješni kada su osmislili i primijenili tehnologiju (u rangu parnog stroja) protiv njih. Ljudi žive u više ili manje otvorenim gradovima od kojih svaki ima svoje jedinstveno ozračje, razdvojenih s mnogo više toga od međusobne fizičke udaljenosti.

soa4SoA svemir se u vrijeme pripovjedanja ove priče nalazi na zalazu starih i pomolu novih civilizacija koje žive rame uz rame, svijet koji tiho dobiva nove gospodare u vidu tehnofilinih rasa i glasno nove vladare u vidu agresivne nacije koja živi za ekspanziju i uspješna je u asimiliranju naučenog od svakog koga pregazi. Jedina nada za preživljavanje i oslobođenje preostalim umješnima i neumješnima je savezništvo koje, međutim, sporo dolazi do umova razjedinjenih i često međusobno zaraćenih gradova, te je krhko i sporadično jednom kada je uspostavljeno. Rat, i sve što on nosi, je u SoA realističan i bespoštedan kao i u stvarnom svijetu.

Zamjerka osnovnim postavkama, osim neobjašnjivog zajedničkoj jezika, je rasizam i stereotipiziranje po kriteriju podrijetla, ali ako bi se taj kamen bacio na SoA, mogao bi se isto tako baciti i na gotovo svaki drugi fantasy univerzum. Likovi i njihovi odnosi su u početku pomalo nemušto predstavljeni i prve dvije knjige služe da nam likovi "sjednu" i konačno poprime kakvu-takvu dimenziju uvjerljivosti. Tijekom čitanja postaju zanimljiviji i izazivaju više empatije, no, po mom mišljenju, i dalje su najslabiji dio cijele sage.soa3

Zaplet, kako knjige odmiču, mijenja fokus i ubrzava se te nosi radnju (za razliku od likova). Temeljne postavke fantastičnog podrijetla stanovnika SoA svijeta i njihovih egzotičnih sposobnosti, ma kako maštovite i zanimljive za razmatranje, ne bi bile dovoljne da na svjetlo dana iznesu tolike nastavke. Upravo priča sama poziva da je se dalje čita uz jedno oko zatvoreno na manjavosti pera koje je stavlja na papir.

SoA nije najbolji serijal sa sijestom isprepletenih i međusobno povezanih likova od kojih svaki natjerava svoju agendu, ali je za preporuku u nedostatku boljih. Maštovit je, iznenađujuće raznolik i nepredvidiv, igra se sa konceptima i idejama (izdaja, pripadanje, tradicija, ponos, ksenofobija..), ponekad bolno očitih paralela sa svijetom u kojem živimo i sitnim dušama naših predaka i suvremenika.

Ostaje nam vidjeti hoće li ljudska priroda uspješno nadići usađeno nepovjerenje i međusobne razlike i, ako da, kolika će biti cijena izborene slobode.

soa12