Nikolina Bevanda: Vječnost

vjecnostU zadnjih godinu dana romani s tematikom anđela sve se češće pojavljuju u našim knjižarama. Anđeli kao motiv postali su sve zanimljiviji i našim autorima, te su tako dvije nove spisateljice na fantasy sceni 2010. godine objavile upravo romane posvećene anđelima. Prva je bila Tina Šut s romanom Koprena, a u prosincu je svoj roman Vječnost objavila Nikolina Bevanda, čiji ćemo roman u ovoj recenziji analizirati.

Roman je objavila uz pomoć supruga i prijatelja u vlastitoj nakladi - Ex Pub d.o.o., a roman broji 288 stranica.

Prije samog romana, zanimljiv je sam nastanak knjige. Prema riječima autorice, ideja za roman došla joj je u snu. “Sve je počelo u ožujku 2009. godine. Ideju o čudesnom svijetu anđela dobila sam na dar jedne noći. Iako od malena imam živopisne snove, ovaj je bio nešto posebno. Sanjala sam priču o dva mlada anđela čija besprijekorno čista ljubav otvara zatvorena srca njihovih prijatelja.”, napisala je Bevanda na web stranici knjige. Sam roman je napisan u samo 3 tjedna, a “namijenjen je svim sanjarima bez obzira na godine.”

Radnja romana Vječnost smještena je prije svega u demenziji anđela, te na Zemlji. U dimenziji anđela, tzv. “plavi anđeli” (plave kose i očiju) žive u strogo uređenoj zajednici koju vodi Vijeće od 3 najsnažnija anđela. Život zajednice temelji se na strogo uređenim pravilima: brakovi anđela se sklapaju prema volji Vijeća, dozvoljeno je samo jedno anđeosko dijete po obitelji, žive u savršeno uređenim kućama koje sve nalikuju jedna drugoj… Tradicija se mora strogo poštivati i nitko ne smije izlaziti preko linije. Stvari se počinju mijenjati pronalaskom dvoje dojenčadi – anđela crne kose i crnih očiju. Vijeće odlučuje da se djevojčicu iz para ostavi u njihovoj dimenziji i dodijeli slobodnoj obitelji na odgoj, dok dječak ide na Zemlju. Naravno, to dvoje anđelčića su glavni junaci romana.

Iznenađujuće je bilo čitati o anđelima u “ljudskim” okvirima: s obiteljima, gradovima, hobijima, sa čvrstim tijelima i zdravim apetitom, ali i vrlo zanimljivo. Kao ljudi, oni se obrazuju – ali svi za isti posao – za pomaganje i utjehu ljudima u potrebi. Anđeli u sebi osjete da ih neki smrtnik “zove”, te bi se materijalizirali pored tog čovjeka, pomažući mu svojim pozitivnim mislima i utješnim dodirom.

Roman je prikazan iz perspektive Anael, pronađene anđeoske djevojčice. Dvadeset godina nakon što je pronađena, Anael je prividno običan anđeo s običnim poslom pomaganja ljudima. No u sebi ona oduvijek osjeća da je drugačija od ostalih anđela u svojoj zajednici, i to ne samo fizički. “A moj duh bio je nemiran, netipičan za anđele. U meni su se miješali potpuni nedostatak avanturističkog duha i želja da cijeli svoj svijet preokrenem naopako. Ja sam živjela suprotnost.”

Prava radnja započinje njenim upoznavanjem s Davidom, mladićem kojeg je došla utješiti kao anđeo. David je mladi glazbenik i student koji život trati u alkoholu i drugim lošim navikama. Osjeća da želi svoj život učiniti boljim, no ne pronalazi motivaciju za promjenu. Stvari se počinju mijenjati kad u jednoj pijanoj noći “zazove” anđela, a odazove mu se Anael.

Glavna okosnica romana je naravno ljubavna priča između Anael i Davida. Ta prva polovica romana, koja je ujedno i najinteresantniji dio romana, mahom se odvija na Zemlji koju Anael redovito posjećuje u ljudskom tijelu kako bi se što više približila Davidu. Druga polovica romana razriješava tajnu Anaelinog i Davidovog podrijetla, te otkriva koja je njihova uloga u promjeni našeg i anđeoskog svijeta. U toj drugoj polovici ima više magije i akcije, ali postoji zamjerka u nedovojno razrađenim scenama te stereotipnim dijalozima. Druga mana romana jest to što je uglavnom predvidljiv, ali to nadoknađuje jako realnim likovima, originalnom pričom i lijepom porukom. Dijalozi su jednostavni, iz svakidašnjeg govora, što daje neku čar i posebnost romanu. Što se tiče poetičnosti u pisanju, ona je najvidljivija u prvom dijelu romana i "sačuvana" uglavnom za anđeosku dimenziju.

Likovi Anael i Davida su najsloženiji i najrazrađeniji, dok su ostali likovi više-manje crno-bijeli. Kroz roman oba glavna lika proživljavaju transformaciju – Anael se približava zemaljskom, a David anđeoskom svijetu, te se nalaze na “pola puta”.

Najnaglašenji osjećaj u ovom romanu je ljubav, u svakom svom obliku. Autorica anđele promatra kao seksualna bića i jedna od promjena koju Anael i David žele uvesti u krutu anđeosku dimenziju jest pravo na romantičnu ljubav, svojevrsnu seksualnu revoluciju. S time je povezan i motiv srodnih duša, za koji autorica i njeni likovi smatraju da je ključ sreće među anđelima i ljudima. Ne samo ključ sreće, nego i životna filozofija koju Nikolina Bevanda želi osvijestiti kod što više ljudi.

Roman je namjenjen sanjarima, kako je Bevanda rekla. U tom smislu preporučili bismo ga ljudima koji žele pročitati prije svega jedan topao roman, s dodirom anđela.

Naslov knjige: Vječnost
Autor: Nikolina Bevanda