Neil Gaiman: Američki bogovi

americki_bogoviNeila Gaimana ne treba posebno predstavljati budući da je jedno od najzvučnijih imena današnje fantasy proze. Iako proslavljen kao autor stripa, ovaj put će pozornost biti usmjerena na njegov roman Američki bogovi. Pa da napokon kažemo nešto i o njima...

Amerika oduvijek služi kao sjecište mnogih puteva ili trajna stanica za emigrante i izbjeglice. Za razliku od Starog svijeta gdje su se bogovi rađali istovremeno s narodima koji su ih štovali, Novi svijet nikad nije imao vlastite bogove već su putnici i došljaci donosili vlastita vjerovanja u strahovitu i veličanstvenu zemlju koja nikad nije bila plodno tlo za duhovne sfere.

Bogovi, donešeni sjećanjem i prvotno osnaženi ritualnim štovanjem, s vremenom gubeći sljedbenike gube i vlastitu snagu, a njihova moć besmrtnika biva smanjena na puko ljudsko postojanje s eventualnom povlasticom izvođenja par mađioničarskih trikova.

U kovitlacu neobičnih događaja glavnu riječ preuzima Shadow, bivši zatvorenik, kao zaposlenik misterioznog gospodina Wednesdaya, te ubrzo otkriva da stari bogovi gube vlast pred novostvorenim bogovima, bogovima Autocesta, Medija i Tehnologije, a da Wednesday nije nitko drugi do drevni nordijski bog, jedan od prvih koji je donešen na novootkriveno tlo. Shadow ima ključnu ulogu u ratu koji se sprema, iako ni sam ne shvaćajući kakvu važnost može imati jedan zbunjeni čovjek među svim bogovima Staroga svijeta.

Shadow je prikazan kao beskarakteran i gotovo proziran lik koji svoj nedostatak životne strasti skupo plaća gubeći cijeli svoj dotadašnji život; no koji zbog toga najbolje djeluje kao pomirbeni lik među živčanim bogovima. Oni, s druge strane, ne izgledaju ništa drugačije od bogova na Olimpu - egocentrični i svadljivi, bijesna gomila koja se teško nosi s vlastitom ranjivosti, neprilagođena na ljudski svijet u kojem se najpogodniji poslovi za bivša božanstva nalaze u prostituciji, šibicarenju ili lokalnoj taxi službi.

Najzanimljiviji lik svakako je Wednesday, s obzirom da nikad ne otkrivate njegove namjere do kraja, te se do samog kraja postavlja pitanje tko je pozitivac, a tko negativac i ima li uopće takvih. Slijedeći svog nedokučivog šefa, kročeći zaobilaznim putevima više svjetova istovremeno, Shadow će pronaći ono jedino što nikad nije imao, a što mu je bilo neophodno - vlastiti identitet. Kroz cijelu radnju Shadow više puta ponavlja svoju najdražu uzrečicu: „Ne zovi nikoga sretnim dok je još živ“, i uistinu potvrđuje da je tako, no čitatelj na kraju ipak dobiva malu zadovoljštinu u saznanju da biti čovjek i nije tako loše.

Američki bogovi mogu biti shvaćeni kao alegoričan i tugaljiv prikaz kulturne i duhovne tradicije američkog stanovništa u kojem su svi ljudi samo stranci, te je cijeli kontinent zapravo jalova zemlja u kojem ništa čarobno ne uspijeva, a stare navade malo vrijede što se najjače osjeća u Wednesdayjevim riječima: „Oni su me stvorili, oni su me zaboravili.“

Mogli bismo biti cinični i reći da je to mogao zamijetiti samo čovjek koji pripada Starom svijetu (u ovom slučaju Europljanin), ali ima iskustvo življenja među novim bogovima. Kako god da bilo, sreća je da je to bio upravo Neil Gaiman jer nitko drugi ne bi mogao u istoj mjeri pokazati kako je „zemlja hrabrih“ i „zemlja slobode“ zapravo po mnogočemu najusamljeniji kontinent. Tipično melankoličan i mračan, začinjen paprenim humorom, Gaiman je napisao proznu deliciju. Kao i uvijek, njegovo djelo odlažete s gorko-slatkim okusom u ustima.

Američki bogovi su Gaimanov drugi samostalni roman, prvi ovolikog opsega, izdan 2001. te vrlo brzo nagrađen nizom prestižnih nagrada kao što su Hugo, Nebula i Bram Stoker.

2005. je izdan svojevrsni nastavak Anansi boys, a hrvatsko izdanje je već neko vrijeme u pripremi.

Naslov knjige: Američki bogovi