All Together Dead
From Dead to Worse
Dead and Gone
A Touch of Dead
Dead in the Family
,

a prema jednom intervjuu koji je autorica dala, u planu su još 3 koja trebaju izaći do 2014.godine. Još je nekoliko zbirki priča vezano za Southern Vampire Mysteries: Many Bloddy Returns i Wolfsbane and Mistletoe, uz malo brojnije kratke priče u kojima se pojavljuje Sookie Stackhouse. Prvi roman, Dead Until Dark, objavljen je 2001. godine, a neobične naslovnice kreirala je Lisa Desimini.

2.jpgKamen temeljac romana jest lik konobarice Sookie Stackhouse. Iako na prvi pogled djeluje kao priprosta i neobrazovana "blue collar" djevojka, 25-godišnja Sookie glavna je čudakinja u svom malom gradu Bon Tempsu na sjeveru američke države Louisiane. Ne zbog toga što je ružna, upravo suprotno – Sookie je lijepa, plavokosa i plavooka. Ne zato što je glupa; iako nije završila fakultet, Sookie je načitana i dobro razumije ljude i život oko sebe. Ne zato što je zlonamjerna; Sookie je uvijek spremna svima pomoći. Problem je u njenom «hendikepu», koji bi neki nazvali i darom - telepatija. Sookie je od rođenja telepat, a osobi nije lako odrastati kad može čuti svaku misao iz tuđe glave. Zato se ona drži svog konobarskog posla u više-manje mirnom baru Merlott's, dok slobodno vrijeme provodi u omiljenim hobijima, čitanju i sunčanju, živeći sa svojom bakom malo izvan Bon Tempsa.

3.jpgRoman počinje jednostavno i direktno, baš po mjeri. Sve započinje s vampirom: I'd be waiting for the vampire for years when he walked into the bar.
Sookien svijet je naš svijet, dakle svakidašnjica, osim jedne iznimke. Jedan mali komadić nadrealnog iz romana i filmova svoje je postojanje objavio ljudskom svijetu - vampiri. Jedna od zemalja u kojoj su naišli na najbolju dobrodošlicu jest SAD, barem u toj mjeri da ih građani nisu obavezni ubiti čim ih vide. Naša junakinja je, kao i svi žitelji malih mjesta, žudjela za novostima, a još više žudjela upoznati bar jednog vampira. Kad je Bill Compton, bivši stanovnik Bon Tempsa i preko stotinu godina star vampir, ušao u bar u kojem Sookie radi noćnu smjenu, pomislila je da joj se upravo ostvarila želja. I jest, samo u većem obimu nego se tome nadala. Upoznavši Billa, Sookie će početi doživljavati sve ono što s «normalnim» ljudima nije mogla zbog svoje telepatije, ali i puno više od toga. Taj susret dovest će do otkrića ostalog nadnaravnog svijeta, koji će Sookie često kasnije zažaliti što ga je spoznala. S druge strane, taj svijet će je puno bolje prihvatiti nego što ju je «normalni i ljudski» ikada mogao. Osim vampira, pojavljuju se vukodlaci, mjenjoliki (shapeshifters, ljudi koji mijenjaju obličje u životinje ili određenu životinju), jedna menada i jedan goblin, demoni, vještice, vilenjaci. Sookie će se naći, klišejasto govoreći, «između svjetova», od kojih niti jednom posvema ne pripada, zajedno s tekućim problemima oba svijeta koja pokušavaju koegzistirati.

4.jpgNemam namjeru otkrivati svu radnju svih 10 romana serijala, i pokušavajući izbjeći spojlere, htjela bih se koncentrirati samo na argumente kojima ću pokazati koliko je ovaj serijal vrijedan čitanja. Prvo bih preporučila da se čita original. Iako je ove godine Algoritam objavio prijevod prvog dijela serijala (Mrtvi do mraka, prevoditeljica Irena Rašeta), i novi prijevodi će sigurno brzo uslijediti. No najbolje ćete se uživiti u Sookien sarkastični, pomalo i cinični, humor s puno južnjačke prpošnosti čitajući njene šale na engleskom s južnjačkim naglaskom. Humor je nešto što obilježava ovaj serijal, koji je sam miks raznih žanrova: fantastika, krimić, horor, te puno vampirske romanse. Cijeli serijal prikazan je iz gledišta Sookie Stackhouse: žene, sestre, prijateljice, konobarice, stanovnice malog grada, telepatkinje koja svoje moći koristi za otkrivanje raznih zločina koji se događaju u ljudskom i vampirskom/nadnaravnom svijetu. Još kad se te Sookiene uloge počinju ispreplitati i međusobno suprostavljati, nastaju konflikti zbog kojih ćete s čvorom u trbuhu okretati svaku stranicu očekujući rješenje. A često nema dobrog rješenja. Najčešće su jako krvavi. I Sookie završi u bolnici.

5.jpgNajbolje kod Sookie jest, i razlog zbog kojih se navučete na nju, to što je ona lik koji stoji čvrsto na zemlji bez dlake na jeziku. Nije nepogrešiva, strastvena je, temperamentna, srdita, ali i blaga i ljubazna. Možda nije puno proživjela od života u svom malom gradiću i konzervativnoj okolini, i možda nije završila fakultet, ali nije glupa niti naivna – kako se često sama opisuje. Što opet ne znači da nije napravila glupe ili naivne stvari. Jednostavno je ljudska, s puno ljudskih problema i još više onih opasnih koje donosi njeno druženje s vamprima, ali sve to podnosi s dobrom dozom humora. A za roman je najvitalnije da ima lika s kojim se možete suživjeti. Ako ga opisujete kao da je netko koga znate, onda je pisac napravio dobar posao. U ovom slučaju spisateljica Charlaine Harris, južnjačka korpulentna dama s mužem i troje djece i puno dobrog humora kojeg je prenijela na svoju «zlatnu koku» - Sookie.

6.jpgGospođa Harris je i prije nje objavljivala serijale sa ženskim glavnim likovima: The Lily Bard Mysteries te The Aurora Teagarden Mysteries, o kojima možete više pročitati na njenoj web stranici. Ti su romani pripadali žanru mysteries (trilera i krimića), dok se Sookie ugrubo može smjestiti kao Urban fantasy. Harris je izjavila da je sa serijalom o Sookie upravo postigla ono što je željala pisati, mješavinu žanrova koje i sama najviše voli čitati. Ovoga puta potpuno je osvojila i čitatelje, a kako se fantasy žanr zadnjeg desetljeća jako afirmirao bestsellerima kao što su Harry Potter ili trenutno sveprisutnom Sumrak sagom, prodana su prava za snimanje TV-serije prema  njenom vampirskom serijalu - True Blood (2008.).

pisci.jpgKreator i scenarist TV-serije jest Alan Ball (Six Feet Under, 2001-2005), kojeg je Harris izabrala budući da, kako je sama izjavila na svojim službenim stranicama, vjeruje u njegovu viziju i sigurna je da će prenijeti duh romana. Trenutno možemo pratiti treću sezonu TV-serije, a svaka sezona odgovara jednom nastavku romana. U nekoliko rečenica usporedbe serije i romana, mogu reći da serija doista vrlo dobro utjelovljuje sam duh knjiga; atmosferu američkog Juga, rasizam, seksualnost, nasilje, misterioznost, uz odličan izbor glumačke ekipe. Sam početak prve sezone je i najvjerniji knjizi, dok se svakom epizodom odmiče od serijala, miješajući radnje romana, zamijenjujući uloge nekih likova, pogotovo u drugoj sezoni. Do takvih promjena je i moralo doći, budući da je Sookie glavna pripovjedačica u knjigama (1. lice), dajući tako pogled iz samo jednog kuta, što scenaristu očito nije odgovaralo, i što, možda, umanjuje samu dinamiku televizijskog medija.

7.jpg8.jpgThe Sookie Stackhouse Novels dinamičan je serijal - pun dijaloga, akcije uz puno Sookine analize situacija i nekih glavnih životnih pitanja: ljubavi, smrti, ljudskih odnosa. Ovo je serijal koji se čita u groznici, a iznenađuje svakim novim nastavkom. Baš kad pomislite da Harris ne može izmisliti ništa novo, ona napravi upravo to.
Iako možda postoji True Blood, usudila bih se reći da je knjiga ipak više true, i hrvatska čitalačka publika bi se trebala više upoznati s njom.