Ivan Gundulić: Dubravka

dubravka.jpgIvan Dživo Gundulić rodio se davne 1589. u dubrovačkoj plemićkoj obitelji. U rodnome gradu se i školovao, a 1608. godine postaje član Velikog vijeća, nakon čega je dva puta bio knez u Konavlima, zatim sudac, senator i na kraju i član Malog vijeća. Njegova obitelj bila je poznata još u 13. stoljeću, a najčešće su obavljali različite državničke poslove, u skladu sa svojim aristokratskim statusom, što je i Ivan nastavio. Ipak, budući da je umro dosta rano, u 49. godini, nije uspio biti izabran za kneza Dubrovačke Republike, za kojega je postojalo dobno ograničenje prema kojemu je morao biti stariji od 50 godina.

Osobito značajnu ulogu ima Gundulić u povijesti dubrovačke književnosti, a pisao je pjesme i mitološke drame kao što su Ariadna, Prozerpina ugrabljena, Dijana i Artemida. Međutim, najpoznatiji je po svojem epu Osmanu i pastorali Dubravki.

Praizvedba Dubravke odigrala se još 1628. godine u Dubrovniku, a prva moderna izvedba ovog djela bila je 1888. godine u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu.

Djelo je po svojoj prirodi mitološka pastoralna drama, a pisano je u tri čina s ukupno 28 prizora te ukupno sadrži 1696 stihova.

Tema Dubravke je proslava dana slobode na koji se prema tradiciji vjenčaju najljepši pastir i pastirica koje odaberu gradski suci. Motiv koji se provlači kroz cijelu priču jest, već prema dubrovačkoj tradiciji, sloboda, koja se isprepliće sa ljubavlju. Svetkovina dana slobode odvija se u čast božici slobode koja je u Dubrovniku bila toliko bitna da su je stavili i na zastavu Republike. Međutim, bitnu ulogu u radnji ima i Lero, bog ljubavi, koji se upliće u ključnom trenutku i mijenja njezin tijek.

Sama radnja započinje pričom jednog od pastira koji čitatelja uvodi u radnju. On govori o najsvečanijem danu koji dolazi na koji će se vjenčati najljepši pastir i najljepša pastirica. Kroz radnju, u koju se upliću vile, simboli ljepote i neiskvarenosti, koje okružuju Dubravku i satiri, legendarna mitska bića s kojima ima posla Miljenko, ispostavlja se da bi to trebali biti njih dvoje. Međutim, ljudska priroda je oduvijek bila potkupljiva i tako se u priču upliće i bogataš Grdan koji potplati suce i tako biva odabran za Dubravkinog mladoženju nakon što ga proglase najljepšim.

Vjenčanje se ima prema tradiciji odigrati u hramu boga ljubavi, Lera, koji međutim neće samo tako dopustiti da nepravda prođe nekažnjeno i odlučuje uzeti sve u svoje ruke i stvoriti sretan završetak.

Likovi u ovom djelu su, u skladu s tadašnjim davnim načinom pisanja, relativno jednostavni i puni simbolike. Sama Dubravka predstavlja lijepu i neiskvarenu Dubrovačku Republiku koju treba spasiti od zla i pokvarenosti koje simbolizira ružni i nepošteni starac Grdan. U skladu sa simbolikom, Gundulić kao likove koristi i vile i satire, zaplićući uz pomoć njih radnju, ali i nastojeći izazvati smijeh kod čitatelja. Ima i dosta sporednih likova, pomoću kojih nastoji dočarati različite situacije, a koji s jedne strane otežavaju razumijevanje radnje, dok je s druge uljepšavaju, ovisno o ukusu čitatelja.

Naposlijetku, ukoliko se odlučite pročitati ovo djelo, odustanite od predrasuda stvorenih srednjoškolskom lektirom i otkrijte svijet mitoloških bića koja sudjeluju u svakodnevnom životu ljudi, gledan kroz oči jednog pisca prije skoro 400 godina i otkrijte što se na kraju dogodilo s Dubravkom i njenim dragim, koji god to bio, te kako izgleda kad se bogovi upletu u situaciju da bi spasili stvar. A budući da se radi o pastorali, u jedno možete biti sigurni – bit će pjesme i plesa na pretek.

Naslov knjige: Dubravka
Autor: Ivan Gundulić
Godina izdanja: 2005.