Sanja Lovrenčić: Nebeski dvori i Zemaljske vode

dvori-big1.jpgSanja Lovrenčić, književnica i prevoditeljica te autorica brojnih  proznih, poetskih i dramaturških djela, unutar svoje matične nakladničke kuće, Autorske kuće, objavila je još jedno djelo  - „Nebeski dvori i zemaljske vode“. Ono obuhvaća njoj najinteresantniju temu, a to je slavenska mitologija.
Tragom fragmenata slavenske kulture i mitologije, koristeći se rijetkim etnološkim zapisima koji daju „tek maglovitu sliku, slutnju kako je moglo biti“ pokušava u ovom kratkom, ali maštovitom i bogato ilustriranom djelu dati svoju interpretaciju kako su stari Slaveni živjeli, mislili, vjerovali.

Već prepoznatljivim stilom koji u svojoj prozi i narativnosti sadrži barem kap poezije, Lovrenčić govori o biljkama, životinjama i prirodnim pojavama s kojima su Slaveni usko živjeli i davali im religiozno, čak i magijsko značenje. Početna teza autorice jest da su dijelovi slavenske mitologije – dakle vjerovanja i djelovanja – ostala u slavenskim narodima, dakle i našem narodu do danas. Ona su izmijenjena,  no ostatci se vide iz naših pjesama (pučkih kao i kršćanskih), poslovica, praznovjerja... Iako su zapisi rijetki i najčešće nastali nakon pokrštavanja Slavena, snažna usmena predaja prenosila je njihov duh i do 21. stoljeća.

Lovrenčić govori o božanstvima Perunu i njegovoj kćeri Mari, Morani, Valesu, vilama i njihovoj vilinskoj kraljici Veli – odnosu među tim nadnaravnim bićima međusobno, te odnosu prema slavenskim plemenima i obrnuto. Zašto Slaveni osnivaju svoja naselja na mjestu gdje je munja udarila u zemlju, što im znači stablo i kako prepoznati sveto stablo? Što je Velja noć i što se u njoj događa? Što čuva Mokoš i koja su sve njena imena? Tko je Jura Zeleni, kako su ga slavili Slaveni? Uviđamo sličnost s Jurjevom, katoličkim proštenjem za dan sv. Jurja. Ima li poveznice među njima? Što su za Slavene značile životinje: pčela, kuna, jelen, vuk i pijetao? Kroz 12 kratkih i povezanih pripovjedaka autorica nam otkriva odgovore na ova pitanja, tkajući unutar proznog teksta pučke i vjerske pjesme koje su nam sigurno poznate. Time aludira na izravnu vezu „starih“ i „novih“ Slavena, na očuvanje njihove kulture kroz sva stoljeća do našeg današnjeg.

Tehnički promatrajući knjigu, čitave stranice od korica do korica prekrivene su bogatim ilustracijama u boji u tehnici ulje na papiru, čiji je autor mladi ilustrator slikovnica, knjiga, udžbenika Sven Nemet. Knjiga je uvezena u tvrdi uvez, stranice su od debelog i kvalitetnog papira, što je uz full color utjecalo na višu cijenu knjige. Zbog svih tih obilježja, mogli bismo „Nebeske dvore i zemaljske vode“ svrstati među slikovnice. Po vrijednosti i sadržaju, koji je namijenjen čitateljstvu svih dobi, svrštavamo je u neutralniju kategoriju ilustrirane knjige, moglo bi se reći i zbirci kratkih pripovjedaka.

No, kako bi se reklo pri kraju TV reklame, „To nije sve!“. Knjiga sadrži i jedan dodatak, stolnu igru „Rusalka“ koju je osmislio i dizajnirao ilustrator „Nebeskih dvora“. Igru, koja je predviđena za 2-5 igrača, testirali smo na 3 igrača, želeći vidjeti kako funkcionira.
U testiranju smo otkrili niz prednosti i mana. Igra vrlo lijepo odgovara knjizi – tematski i likovno. Vrijeme igranja je oko pola sata, uključujući i postavljanje, a sama igra je vrlo dinamična, pogotovo ako se igra među više igrača. No postoje i neki previdi, kao to da su pravila za igru tiskana unutar knjige kao i karta i nemoguće je istodobno igrati i provjeravati pravila, već ih morate dodatno zapisati ili skenirati/isprintati. Ta činjenica je u biti ujedno i prednost i mana. Prednost zato što se jednostavno prenosi (knjiga je tanka i lagana za nositi) no čestim prenošenjem se uništava sama knjiga. No opet, pozitivno je što igra „Rusalka“ podiže zanimljivost i afinitet prema samoj knjizi, kao svojevrsni bonus, dar. Ona je samim time nekomercijalna, što je, budući da „Rusalka“ kao stolna igra ima velik potencijal, velika šteta jer taj njen potencijal nije razvijen do maksimuma – upravo zato što se ne prodaje zasebno, nego kao bonus. Tako su glavne primjedbe u prilog neostvareng potencijala prije svega nedorađena i ponekad nejasna pravila. Iako je u knjizi navedena web stranica autora na kojoj se mogu naći dodatna pravila i objašnjenja istih, ona se tamo ne mogu pronaći. U telefonskom razgovoru s autorom Nemetom saznali smo da je razlog tome kratak vremenski rok stvaranja igre kao i neke financijske teškoće.
Unatoč nedostacima, vjerujemo da ova igra ima prostora za razvitak u pravu, komercijalno isplativu stolnu igru koja usto koristi etnološke i mitološke elemente izravno vezane za Hrvatsku i uže prostore izvan nje. Kao takva, mogla bi se oformiti kao originalna igra i osnažiti brandiranjem kao hrvatski proizvod, čime bi bila zanimljiva ne samo obožavateljima mitologije i fantasyja, nego i turistima željnima na zabavan način saznati nešto o kulturi ovih područja.

Naslov knjige: Nebeski dvori i Zemaljske vode
Autor: Sanja Lovrenčić
Godina izdanja: 2009.