Nastavak koji se čekao deset godina dobio je prvu najavu. U drugom dijelu hita iz 2009.-te očekujte posjet Bijeloj zombielandkući, Božić u zemlji zombija i monster truck.

jumanjiTreći film o Jumanjiju vodi nas kroz pustinju i prašumu. Kao da to nije dovoljno zahtjevno, grupi tinejdžera će u rješavanju igre pomoći ili odmoći njihovi djedovi.

xmenPrije izlaska filma vrijeme je da ukažemo na detalje koje je korisno znati prije nego feniks sleti u kina petog lipnja.

aladinU hrvatska kina danas stiže Aladdin, sljedeći u nizu Disneyevih hitova koji u novome ruhu obrađuje već ispričanu priču. Film će biti dostupan u dvije verzije, u originalu i sa hrvatskom sinkronizacijom.

goodomensNakon Američkih bogova, bliži se izlazak još jedne serije temeljene na romanu engleskog pisca. Djelo optimističnog naziva Good Omens izlazi krajem svibnja

Philip Pullman: Trilogija Njegove tamne tvari

 

Razmišljala sam kako da započnem, da li da opisujem svaki dio trilogije zasebno ili da se prepustim vlastitom doživljaju sva tri djela kao cjelini, što u biti i jesu. Pročitavši sva tri djela za redom po valjda dvadeseti put, ponovo sam osjetila buđenje onog osjećaja oduševljenja kao i svaki put do sada kada bi pročitala te moje tri najdraže knjige koje zajedno tvore pravo malo blago maštovitosti, nevinosti, nesavršenosti, ljudske izopačenosti fanatizmom i religijskog tabua.

Prvi dio trilogije izdan je u Velikoj Britaniji 1995., a zadnji (treći) 2001. i osvojio je dvije književne nagrade: Whitbreadovu nagradu za najbolji dječiji roman i za najbolji roman općenito, postavši tako jedina dječja knjiga koja je osvojila tu nagradu.
Kod nas je trilogija objavljivana od 1998.-2002. u nakladi Sysprinta.

polarnosvjetlo.jpgPriča započinje prvim nastavkom 'Njegovih tamnih tvari' pod nazivom 'Polarno svjetlo' iliti 'The Northern Lights' ili po novijem - 'Zlatni kompas' koji je uostalom i ekraniziran u, po meni, užasno loš film totalno ispod očekivanja i ispod ikakvog standarda knjige. No to sada nije bitno.

Lyra Belacqua je živahna i prgava dvanaestogodišnjakinja koja odrasta u koledžu Jordan u Oxfordu, veoma sličnom našem Oxfordu, no po mnogočemu drugačijem. Naime, ljudi u 'paralelnom' Oxfordu tj. Oxfordu koji pripada jednom sasvim drugom svijetu, imaju svoje daemone. Daemoni su manifestacija ljudske duše u životinjskom obliku, najčešće su suprotnog spola od svog čovjeka. Između daemona i čovjeka kao da postoji neraskidiva spona pa se tako daemoni (osim onih vještičjih) ne mogu pretjerano fizički udaljiti od svog čovjeka jer ih to oboje nezamislivo boli. Dječji daemoni su specifični zbog sposobnosti mijenjanja oblika, no ta sposobnost prestaje ulaskom u pubertet kada se daemoni ustale u jedan konačni oblik koji na kraju definira i ličnost same osobe.

Lyra dakle započinje svoju avanturu u pratnji daemona Pantalaimona, njenog ponekad plašljivog i ciničnog, ali veoma voljenog sudruga. Nakon što djeca iz Oxforda, uključujući i Lyrinog najboljeg prijatelja Rogera, počinju misteriozno nestajati, Lyra se uz poneke prepreke nađe na putovanju za Sjever gdje ju čekaju razna poznanstva u obličju oklopljenog medvjeda Ioreka Byrnisona, grupe 'Gipćana', prelijepe vještice Serafine Pekkale te graciozne i moćne članice Magisterija Marise Coulter.
Uz pomoć Aletiometra iliti 'Istinomjera' put prema zatočenoj djeci i njenom stricu lordu Asrielu biva olakšan. Aletiometar liči satu ili kompasu, a radi na principu umne osvještenosti, povezanosti sa samim mehanizmom kojeg krase četiri kazaljke i 36 sličica. Svaka sličica ima svoje značenje i hrpu podznačenja što većini ljudi otežava čitanje iz njega bez godina i godina učenja knjiga značenja i umne spremnosti. No to ne vrijedi za Lyru koja iz aletiometra uči čitati gotovo iste sekunde nakon prvog pokušaja. (Zašto i kako? Taj dio priče objašnjava se detaljno puno kasnije u trilogiji.)
Lyrin odlazak na sjever bio je potaknut zanimljivom pričom o 'Prahu', materiji koja se sakuplja oko svega živućeg, o kojemu je nešto načula prisluškujući profesore iz ormara na sastanku sa njenim stricem lordom Asrielom - površinski hladnokrvnom, moćnim, snažnim i mudrim čovjekom sa daemonom u obliku gorskog leoparda. 

Istoga trena 'Prah' u njoj pobudi čežnju za znanjem i spoznajom tog pojma koji je pisac postavio kao glavni motiv prepun prenesenog značenja. Cijela trilogija napisana je i stilizirana na način da određene situacije i pojave možemo povezati s nekakvom biblijskom tematikom, no uz to možemo sve to shvatiti kao opisivanje činjeničnog stanja i razmišljanja Crkve. U Pullmanovom djelu Crkva je prozvana 'Magisterij', a ogranak 'Magisterija' se naziva 'Pričesnim odborom' . Pullman je Magisterij prikazao tipično diktatorsko-inkvizicijski te je pokazao kako loše fanatizam može djelovati na čovječju psihu.
Magisterij je 'Prah' proučavao i na temelju određenih eksperimenata saznali su da se Prah manje skuplja na djeci, dok je oko odraslih 'Prah' jedna velika bujica koja ih okružuje svojim, oku nevidljivim, česticama. To ih je potaknulo na daljnja, veoma okrutna, istraživanja na samoj djeci i njihovim daemonima.

U drugom djelu pod nazivom 'Tanki bodež' upoznajemo dječaka po imenu Will kojitankibodez1.jpg dolazi iz našeg svijeta i koji kroz 'prozor' u zraku nakon samoobrane u kojoj ubije čovjeka pobjegne u drugi svijet. Nema daemona, već dušu unutar sebe, tako da ga upoznavanje sa Lyrom i Pantalaimonom u prvi mah itekako zbunjuje i plaši.
Lyra i Will doživljavaju razne pustolovine prolazeći kroz svjetove u potrazi za značenjem 'Praha' pri čemu im pomaže tanki bodež kojeg Will posjeduje i koji stvara prolaze među svjetovima. Upoznaju zanimljive likove poput Mary Malone - znanstvenice koja proučava tamnu tvar tj. 'Prah', Utvare koje proždiru daemone i iza sebe ostavljaju prazne ljušture poluživih osoba, te razne druge savršeno okarakterizirane likove.









jantarnidalekozor.jpgU posljednjem, meni osobno i najdražem dijelu pod nazivom 'Janatarni dalekozor' , isprepliću se brojni događaji, emocije i istine. Zadnji dio je jednostavno umjetničko djelo. Pullman ima sposobnost okarakterizirati likove na najsavršeniji mogući način, likove čini stvarnima i ne idealizira ih iz čega na kraju proizađe jedna velika ljubav čitatelja prema likovima.

Lyra polako spoznaje istinu o 'Prahu', počinje spoznavati sebe, a spoznaja, život, životna energija i svjesnost su ono što čini 'Prah', a što Magisterij naziva grijehom. Isto tako 'Prahom' u našem svijetu možemo nazvati slobodoumnost, neovisnost, spoznaju istine, spoznaju sebe i umno nadigravanje samoga sebe.
Upoznajemo anđele, druge svjetove, pa čak i svijet mrtvih i različita bića koja žive u svjetovima, te samog 'Boga' kojeg je Pullman ponovo predstavio na veoma prenesen način, što prepuštam čitateljima da shvate i otkriju.
S anđelima Baruhom i Baltamosom se pisac jako zanimljivo poigrao i mogla bih reći da mi je piščeva mudrost i blaga ironija, sarkazam oko njihove međusobne povezanosti jednostavno genijalna. Ruši svaki zid tzv. morala sa ta dva anđela, a o čemu se radi detaljnije, ponovo prepuštam čitateljima.

Lyra i Will u zadnjem dijelu postepeno doživljavaju zrelost što nam pisac prikazuje kroz polaganu promjenu njihovih daemona u nešto mudrije i ozbiljnije. Također nastaje i velika emocionalna promjena, moj najdraži dio u knjizi koji ipak neću otkriti, makar bi ga voljela analizirati, no ne želim kvariti doživljaj čitatelju. Evo jednog dragog mi citata koji je vjerojatno samo meni tako jako poseban, a kojim želim završiti ovu recenziju:

-Pantalaimone?
Daemon je otvorio oči. Lyra se nije ni pomaknula. Pantalaimon je prošaptao:
-Da?
-Pan, hoću li ja umrijeti?
-Vještice to neće dopustiti. A neće ni Lyra.
-Ali čarolija nije uspjela. I dalje gubim krv. Vjerojatno mi nije preostalo mnogo krvi koju bi mogao izgubiti. Rana opet krvari i neće prestati. Bojim se…
-Lyra ne misli da se bojiš.
-Stvarno?
-Ona misli da si najhrabriji borac kojeg je ikad srela, jednako hrabar kao Iorek Byrnison.
-Pretpostavljam da će onda biti bolje da ne pokažem da se bojim – reče Will. Nastavio je nakon kratke stanke: – Ja mislim da je Lyra hrabrija od mene. Mislim da je ona najbolji prijatelj kojeg sam ikad imao.
-Ona to isto misli o tebi – prošapta daemon.
Will je tada sklopio oči.
Lyra je nepomično ležala u mraku, no oči su joj bile širom otvorene i snažno joj je tuklo srce.

(Izvor: „Tanki bodež“, str 198, 199, SysPrint)

Goblinov gebis

Galerija

Kliknite na strip za čitanje! Ako želite pogledati starije brojeve posjetite arhivu.

Povezivanje

Primaj obavijesti o novostima na Fantasy Hrvatska putem e-maila!

 
Pratite nas putem RSS-a! Facebook stranica Pratite nas na Twitteru!

Korisnička zona