George R.R. Martin: Grozničavi san

Nećemo više tako kasno
Lutat u noćni sat...

groznicavi_san.jpgZa razliku od brojnih vampirskih romana koji se otkivaju u post-Twilight fazi ili niču kao gljive poslije kiše inspirirani stepheniemayer-ovskim uspjehom, «Grozničavi san» je kvalitetan vampirski roman prvi put objavljen 1982. godine, no u nas je preveden tek ove godine u srpnju u Algoritmovoj nakladi. Ova kombinacija horora, fantasyja i povijesnog romana neodoljivo podsjeća na djela Marka Twaina kojima je Martin osobno vrlo privržen budući da se vremenski radnja odvija sredinom 19. stoljeća na rijekama na Jugu SAD-a, dakle netom prije Građanskog rata kad se zakuhtavaju strasti između abolicionističkog Sjevera i robovlasničkog Juga. Mješavina romantičarskog pogleda na slavno doba parobroda izmiješano je s brutalnom realnošću suživota slobodnih bijelih protestanata, imigranata iz raznih zemalja Europe («bijelog smeća») i crnih robova. Osjećaju romanticističke atmosfere, ali i istinske jeze u romanu, pridonose Byronove i Shellyjeve pjesme koje je Martin vješto ukomponirao u radnju.

U romanu radnja teče svojim tempom, kao rijeka. Sad je struja brža, potom sporija, sad je plima, pa oseka. Radnja se otkriva malo po malo, a tajne likova u svojoj punini ostaju neizrečene do samog kraja. Jedno je uvijek sigurno, što god mislili da će se dogoditi, varate se jer pisac uvijek ostavi barem jedno iznenađenje koje niste predvidjeli.

Martin opet otkriva svoju moć veliku pripovjedanja, no što se tiče kompleksnosti likova, središnja figura i srce romana jest kapetan Abner Marsh, lik u kojeg je Martin utkao najviše slojeva.
Korpulentne građe i ružnog lica, medvjeđe ćudi i apetita, Abner je jednostavan i ponosan poštenjačina koji živi za rijeku i parobrode. Njegov život ne mijenja nesreća u kojoj su mu stradali gotovo svi parobrodi što je njegovu parobrodarsku tvrtku Fevre dovelo do ruba propasti. Ne. Ono čime se njegov život mijenja, a čini mu se, s čime njegov život zapravo i počinje, jest upoznavanje, i kasnije partnerstvo, sa zagonetnim Joshom Yorkom i gradnja njihovog luksuznog broda imenom Grozničavi san.
U početku se radnja romana odvija na dva paralelna kolosijeka. S jedne strane su Abner Marsh i Josua York koji plove u svom luksuznom parobrodu, dijeleći san da njihov parobrod bude najbrži  i najbolji na Jugu, a s druge promatramo propalu plantažu na kojoj obitava jedan koven s vampirom Julianom na čelu.
No na Grozničavom snu ne teče sve glatko. Abner počinje sve više sumnjati u svog partnera Joshuu koji ima čudne navike spavati po danu, a izlaziti samo noću, kao i njegovi čudni gosti koji se ponašaju na identičan način. Kopka ga misao da njegov partner nije suviše iskren s njim i da mu njihov parobrod služi za nešto drugačiju namjenu. Ipak, Grozničavi san glatko plovi, posla ima, a Abner se napokon osjeća dobro u svojoj koži okružen vrhunskom i prijateljskom posadom od koje se ističu činovnik Jeffers, prvi časnik Dlakavi Mike, simpatični kormilar Framm i naravno, najbolji kuhar Toby, osobođeni Crnac. Velik apetit, jedna od najistaknutijih Marshovih osobina, je uvelike zaslužna za moguću kilu-dvije koje ćete navući dok budete čitali roman budući da je uz Martinove opise bogate trpeze nemoguće ostati suzdržan.
Kako roman teče, tako se dva kolosijeka radnje isprepliću. Marsh otkriva Joshovu pravu prirodu, no odlučuje mu pomoći da ostvari svoj plan, a to je zbližiti vampirsku i ljudsku rasu, za što ima skriveni adut. Ipak, naići će na orah koji je malo teže slomiti, a to je prastari vampir Julian i njegova svita koja ima nešto drugačije mišljenje o tom pitanju.

Čitajući roman, nisam se mogla oteti dojmu da je to pravi „muški“ roman, iz nekolikomartin.jpg razloga. Ženski likovi su potpuno periferni i rijetki, radnja se bavi ponajviše muškim likovima, od jadnih kukavica do opakih snagatora te okrutno lukavih muškaraca. Roman je svojevrsna elegija slavnom dobu parobroda, kako je to inteligentno primijetio Nick Gevers u svojoj recenziji - nudi mnoge tehničke opise izrade parobroda, načina na koji su funkcionirali i plovili. Martin se na neki načini divi jednostavnim muškarčinama kakav je njegov glavni lik Abner Marsh, ali s ljubavlju ocrtava i druge muške karaktere, veselog hvalisavca Framma ili uljudnog i obrazovanog Josha Yorka. No najviše od svega, čini mi se da je pisac usredotočen na ocrtavanje nekog jednostavnijeg vremena, bez obzira na njegove socijalne i političke probleme koji se protežu u pozadini radnje.
Ipak, pridjev „muški“ nikako se ne treba shvatiti u negativnom smislu. Martin je izvrsno ocrtao jedno povijesno razdoblje i uspješno u njega usadio priču o vampirima, nešto drugačije od onih na koje smo navikli, no to ćete otkriti dok budete čitali roman.