Christopher Paolini: Eragon - Inheritance

Autor: phoenix

Neobično, snažno, svježe i tečno. Impresivan početak spisateljske karijere koja će nedvojbeno cvjetati - Booklist, Standard

Fantastična knjiga koju morate pročitati! Zreo početak za karijeru i seriju. - Publishers Weekly

Eragon je petnaestogodišnji dječak koji živi skromnim životom seljaka zajedno s ujakom Gerom i bratićem Roranom. Njegova rutina biva uznemirena kada jednog jutra tokom lova pronalazi plavi kamen. Ne uspjevši ga prodati, sakriva ga u svojoj sobi, sve dok plavi kamen sam ne otkrije svoju pravu prirodu.

"Najednom se na kamenu pojavi pukotina. Zatim druga, pa treća. Skamenjen od čuda, Eragon se nagnu, još uvijek držeći nož u ruci. Na vrhu kamena, gdje su se spajale sve tri pukotine, izviri nešto malo i poče se micati amo-tamo, a kamen se podignu, prevrnu i ponovno pade na pod. Zatim opet zaciča nekoliko puta, iz pukotine izviri tamna glavica, a iza nje čudno, koščato tijelo. Eragon još čvršće stisnu nož i stade kao ukopan. Ubrzo je stvorenje potpuno izišlo iz kamena. Na trenutak je stajalo na mjestu, a onda je odskakutalo na mjesečinu. Eragon se trgnu od šoka. Ližući opnu kojom je bilo omotano, pred njim je stajalo mladunče zmaja."

Od ovog trenutka nadalje, Eragonov život nikada više neće biti jednak. Jedina osoba koja ga može uputiti u pravom smjeru jest Brom, seoski pripovjedač. On mu je rekao za Jahače zmajeva, izumrle čuvare staroga carstva Alagaesie kojim sada vlada Galbatorix, odmetnuti jahač koji okrutnim metodama održava svoju vlast. Nestanak zmajevog jajeta ubrzo privlači njegovu pažnju i Galbatorix šalje svoje sluge Ra'zake da ga pronađu.

"O njima se ne zna gotovo ništa. No, mogu ti reći ovo: nisu ljudska bića. Kada sam jednome vidio glavu, učinilo mi se da ima nešto slično kljunu i crne oči veličine moje šake, iako savršeno nauče naš govor."

Oni smrtno ranjavaju Eragonovog ujaka Geru, te Eragon zajedno sa svojom zmajicom Saphirom i Bromom biva prisiljen otići iz svog rodnog doma u Carvahallu i suočiti se s odgovornošću koju snosi jedan jahač zmaja.

"Dugo i duboko sam razmišljala posljednih nekoliko dana i shvatila sam što znači biti zmaj i jahač. Naša je sudbina pokušati nemoguće, ostvariti velika djela bez obzira na strah. To je naša obaveza prema budućnosti." - Saphira

"Eragon" je roman prvijenac, prvi dio tetralogije "Nasljeđe" mladog autora Christophera Paolinija, izdan 2003. godine kada je autor imao samo devetnaest godina. S jedne strane, zbilja je impresivno što je dječak sa svojih petnaest godina odlučio pisati fantasy roman, koji je prvenstveno zahvaljujući Paolinijevoj upornosti i digao toliku prašinu. Naime, isprva je knjiga izdana 2002. godine putem tvrtke njegovih roditelja i to prvo izdanje je Paolini godinu dana promovirao po školama i knjižnicama, gdje je, odjeven u srednjovjekovnu odjeću, raspravljao o čitanju i pisanju. Također, prije nego što je uopće došlo do izdavanja, Paolini je godinu dana proveo isključivo prepravljajući knjigu. S druge strane, sve navedeno zbilja zvuči impresivno, ali ne mogu, a da se ne zapitam koliko detaljan i dubok može biti svijet koji je izmislio jedan petnaestogišnjak? Svaka mu čast na svemu učinjenom, ali uvjerena sam da se određena saznanja o svijetu stječu životnim iskustvom, te s time na umu, nisam bila sigurna koliko jedan dječak može biti svjestan svoje okoline.

Moj prvi doticaj s "Eragonom" bio je putem njegove filmske adaptacije. Ona je samo potvrdila moje cinične sumnje o kvaliteti radnje. Priča je bila ispričana površno i brzopleto, s jasnom porukom da su tvorci filma uvjereni da je za kvalitetan fantasy film dovoljan zmaj, par velikih borbi i dva-tri karakterna glumca poput Jeremyja Ironsa ili Johna Malkovicha. Poučena prijašnjim filmskim adaptacijama knjiga, odlučila sam pročitati knjigu koja je, s obzirom na moja očekivanja, bila ugodno iznenađenje.
Eragon je prikazan kao ono što jest – dječak koji je naglo izvučen iz svoje male sredine i suočen s velikom odgovornošću u svijetu čija pravila ne poznaje. Nije doživio preporod preko noći i spasio carstvo i to mi se sviđa. Radio je krive poteze temeljene na vlastitoj nepromišljenosti i učio na njima. Neka njegova djela nisu doživljena isključivo kao junačka i hrabra, već je i njihova brzopletost došla do izražaja. Ono što  me najviše iznenadilo jest to da je Paolini uzeo u obzir i političku stranu priče. Odnosno, nema stroge podjele na dobre i loše junake. Glavni pozitivci u knjizi su Vardeni, ljudi koji su se uspjeli sakriti od Galbatorixa i pružati mu otpor, vile i patuljci. Njihov savez, stvoren isključivo radi uspješnijeg otpora, nije čvrst i prožet je političkim igrama. Imaju isti cilj, ali njihove kulturološke razlike ih dovode do sukoba i odanost jednog jahača nije nešto što se olako prepušta slučaju. Ulogu glavnog negativca je u ovom nastavku preuzeo Durza, Galbatorixova desna ruka, ujedno i sjena. Sjene su moćni crni magovi koji crpe snagu iz zlih duhova. On je dovoljno jak lik, koji je predstavio dio Galbatorixove snage, dok je isti još uvijek donekle ostao zagonetka.
"Eragon" je napisan kao kvalitetan uvod za daljnje nastavke. Glavni zaplet u prvoj knjizi nije zahtjevan za pratiti. Vrti se prvenstveno oko osvete i pojedinih bitki gdje se autor pokušavao istaknuti opisujući velike scene. U tim dijelovima se najviše vidi da Paolini nije izoštrio vlastiti stil i oslanja se na svoje uzore. Drevna magija s kojom je Eragon došao u doticaj zahvaljujući Saphiri nam je prikazana kao nešto s čime Eragon još nije spoban u potpunosti rukovati. Ima određena pravila i svoje granice te zahtjeva predanost i učenje.
Mladi majstor Paolini je napisao dovoljno dobru knjigu da navuče tisuće na sljedeće nastavke i stoga se vraćam na prve dvije kritike koje sam istaknula. Ovo je odista jedan zreo početak serije, a prije svega "impresivan početak spisateljske karijere koja će nedvojbeno cvjetati". Knjiga je dobra prvenstveno zbog nastavaka koji slijede, ali sama po sebi će vjerojatno biti najlošiji dio serije. Svejedno, Paolini je pokazao da od njega možemo puno očekivati.