Sanja Lovrenčić: Zmije Nikonimora - Palača i Vrt

zmije_nikonimora.jpgSama knjiga je poseban vizualni doživljaj. Tvrdo ukoričena i crna, sa šarenom naslovnicom napravljenom metodom kolaža – u prvom planu djevojka duge smeđe kose svira frulu, a pod njenim nogama zmije životopisnih boja. To je Tisya, glavni lik romana spisateljice Sanje Lovrenčić, a u rukama držite prvu knjigu njene trilogije „Zmije Nikonimora“ – Palača i Vrt.
Za lijepu ilustraciju na koricama zaslužna je Ana Jakić- Divković.

Sanja Lovrenčić ovim djelom prvi puta je zagazila u fantasy vode, ali zasigurno nije neiskusna spisateljica. Ona je nagrađivana književnica i prevoditeljica, a dosad je objavila niz knjiga pjesama: Insula dulcamara (1987.), Skrletne tkanine (1994.), Upute šetaču u vrtu sa zborovima i U slobodnoj četvrti (2002.) te Rijeka koja sigurno voli poplavu (2006.) za koju je dobila nagradu „Kiklop“. Objavila je dug niz proznih djela (zbirki kratkih priča, romana, dramskih tekstova, slikovnica) čiji bi dug popis zauzeo bar karticu teksta. Samostalno je snimila i režirala nekoliko dokumentarnih radio-drama. Ujedno je i suosnivačica umjetničke organizacije Autorska kuća, u čijoj je nakladi u studenom 2008. i osvanuo roman Palača i Vrt.

Sanja Lovrenčić izgradila je, kako to ide u fantasy trilogijama, poseban svijet. Čine ga planinski Nikonimor, južne zemlje Yalma i Svardija, carstva Četverolista, sjeverne zemlje Letinen, te velike rijeke i otoci. U svakoj zemlji žive drugi narodi sa svojim zanimljivim običajima, a u njima žive i posebna bića koja niste sreli u drugim fantasy djelima – tonki i lelije.

Radnja romana počinje s Tisyinim bijegom u Utočište. Svijet u kojem je živjela sviračica frule mijenja se najezdom osvajačkog naroda Bukača, a Utočište je skrovito mjesto u kojem primaju žene u nevolj. Za to tajanstveno mjesto Tisya saznaje od slučajne suputnice koju sreće na cesti prema sjeveru, dok ide svom ljubavniku Arneu u Letinen. Čitajući prvih 50-ak stranica, vidi se pjesnička priroda spisateljice. Poezija je prisutna u prozi – u opisima, dijalozima i monolozima, likovi još nisu zadobili oštre crte psihološke karakterizacije. Čini se kao da prenose autoričine misli. Vidljiva su njena filozofska promišljanja o nemiru, bijegu, misterijima ljudi, zapisivanju povijesti, ostavljanju traga na zemlji... Kako stranice odmiču, likovi sve više zadobivaju svoju osobnost, autorica nas sve više uvlači u njihove priče, što im se dogodilo u prošlosti i kako to utječe na njihovu sadašnjost.
 Tisya i Arne su stupovi romana. Nalaze se u različitim zemljama, no pritišće ih ista zima, najhladnija do sada. Dok si Tisya pokušava stvoriti dom u Utočištu, Arne se nalazi u utvrdi samoprozvanog mladog kralja Gurne i na njegov nalog treba sagraditi palaču. Oboje uspomenama na vrijeme provedeno skupa pokušavaju izdržati zimu. To su retrospektivni dijelovi romana, gdje saznajamo više o njima kao osobama, i kakav je život bio prije rata. Interesantan je lik Arnea, koji je najpoznatiji graditelj - arhitekt, rekli bismo, toga svijeta, njegova fascinacija stvaranjem fizičkog dijela civilizacije koja je, čini se, pred padom.

U radnju romana posebnim potpoglavljima odvojene su priče o svijetu Sanje Lovrenčić. Radilo se o mitovima o postanku svijeta, božanstvima, običajima naroda ili životnim pričama stanovnica Utočišta, Lovrenčić na bajkovit način uvlači Tisyin i Arneov svijet čitatelju pod kožu.

U ovom romanu nema vilenjaka ili čarobnih štapića, ali ima obilje magije. Svaki lik u sebi nosi nešto osobne magije, ali lik za kojeg se može reći da je čarobnica jest Lassni. Ona pripada šumskom narodu
s vrlo specifičnim običajima koji živi u blizini Gurnine utvrde. Između ostaloga, žensku djecu odgajaju očevi, a mušku žene. Lassnina magija počinje se očitovati kako se sukob između Gurnine vojske i njenog naroda zaoštrava. Ovo je dio romana u kojem Lassni i Gurna, između kojih se razvija ljubavna veza, trebaju proći kušnju prije braka, a Lasnni je izvodi uz pomoć čarolije:

Podigla je vrč i izlila vodu preko zdrobljenog lišća.
Promaknuo mu je trenutak u kojem je počela pjevušiti.
Odnekud je izvukla nekoliko sivo-bijelih pera pa i njih pustila da padnu u vodu. Bilo je to paperje i padalo polako. Previše polako. A miris koji se dotad osjećao u prostoriji tek kao dah svježine postao je dubok i opojan. Miris snijega koji se topi, miris mokre zemlje, zeleni miris...
Još uvijek je zurio u Lassni, no sad je svud oko nje vidio stotine malih bujica koje jure, jure između grmlja i stabala, veselom silinom probijajući sebi put kroz krute nanose snijega.

Nisu svi dijelovi romana bajkoviti. Scene borbi između Gurnine vojske i šumskog naroda te bitka s Bukačima odlično su izvedene – napetost koju je Sanja Lovrenčić proizvela u opisma bitaka osjećate u trbuhu. Roman je dosta dobra mješavina bajkovitog, iracionalnog i magičnog, s realističnim dijelovima bitki ili filozofskom potkom romana.

Roman Palača i Vrt teško je opisati, više se treba doživjeti. Može se u tom smislu poistovijetiti s poezijom. Priča je nevjerojatno bajkovita, a opet snažna i duboka. I što je vrlo važno, izrazito originalna. Kod čitanja ovog romana nećete pomisliti:«Zar nisam već nešto slično pročitao/la?»