xmenPrije izlaska filma vrijeme je da ukažemo na detalje koje je korisno znati prije nego feniks sleti u kina petog lipnja.

aladinU hrvatska kina danas stiže Aladdin, sljedeći u nizu Disneyevih hitova koji u novome ruhu obrađuje već ispričanu priču. Film će biti dostupan u dvije verzije, u originalu i sa hrvatskom sinkronizacijom.

goodomensNakon Američkih bogova, bliži se izlazak još jedne serije temeljene na romanu engleskog pisca. Djelo optimističnog naziva Good Omens izlazi krajem svibnja

gotManje od tri mjeseca ostala su do početka prikazivanja posljednje sezone Igre prijestolja. Datum izlaska je nedjelja 14. travnja, a epizode će biti premijerno prikazivane uobičajenim tempom od jednog nastavka tjedno, što znači da se izlazak zadnje epizode kompletne serije očekuje 19. svibnja.

Glass official theatrical posterU kinima se ovih dana vrti Glass, treći film iz prve Shyamalanove trilogije. Neslomljivi Overseer (Bruce Willis) obračunat će se s nadljudski moćnim Beastom (James McAvoy), i starim neprijateljem Glassom (Samuel L. Jackson).

Ayakashi – Japanese Classic Horror

Autor: Belmorn

OpAyakashi je animirana serija od jedanaest epizoda iz 2006. studija Toei Animation. Podijeljena je u tri dijela i svaki dio donosi po jednu interpretaciju tradicionalnih japanskih horor pripovijesti i mitologije. 

Prvi dio, Tōkaidō Yotsuya Kaidan, u originalu je kazališna predstava iz 19. st. i jedna od najutjecajnijih horor priča u Japanu. U centru radnje nalaze se mlada žena imenom Oiwa i ronin Iemon, njezin muž, čiji je brak uspostavljen na lažima i prevari. Ubrzo se, pod utjecajem političkih spletki, i taj brak raspada, a Oiwu njen muž odbacuje te ona umire unakaženoga lica. Tada započinje osveta njezinog duha, kletva koja sve uključene u incident dovodi do brutalne smrti, a njezinog muža progoni u snovima i stvarnosti. 

Priča je iznešena na vrlo klasičan način oponašajući kazališnu predstavu, što ju nažalost čini prilično statičnom i predvidljivom. Elementi horora su prisutni, ali neučinkoviti jer publika unaprijed zna što će se dogoditi, a s progonjenima uopće ne simpatizira. Konstantno mračna atmosfera čini anime više napornim nego strašnim. Zbog plošne karakterizacije, pretjeranog dramatiziranja i reagiranja likova koje nije lako za shvatiti izvan tog doba i kulture, teško je uživjeti se u priču i poistovjetiti s likovima, te sve na kraju i ostaje kao da gledamo predstavu bez ikakve emocionalne umiješanosti. 

S druge strane, anime adaptacija Yotsuya Kaidan je iznimno vjerna originalu, te bi zainteresiranima za japansku kulturu mogla ponuditi kvalitetnu zamjenu za pravu stvar. Osobno najzanimljiviji dio počinje kada priča završi – avatar autora, koji je dotad služio kao aktivni narator, govori nam o predstavi i njezinim mnogobrojnim inkarnacijama i ekranizacijama, utjecaju koji je imala na publiku i koji publika ima na nju, te navodnoj kletvi koja ju okružuje. 

1Drugi dio, Tenshu Monogatari, priča je o sokolaru poslanom da nađe i vrati odbjeglog sokola svog gospodara. U svojoj potrazi nailazi na misterioznu ženu te se zaljubljuje u nju, a čini se da je osjećaj uzajaman. Uskoro saznaje da ona nije ljudsko biće već „zaboravljeni bog“, besmrtni entitet koji se hrani ljudima i tako započinje njihova zabranjena ljubav koja će imati posljedice i na ljude i bogove.

Tenshu Monogatari nije toliko horor koliko je tragična ljubavna priča, a sama predstava pripada vrsti romantizma s nadnaravnim elementima. Horor se skoro uopće ne osjeti, a naglašen je mitološki aspekt. Zanimljivo je to što se dio priče iznosi kroz oči onih koji su inače smatrani antagonistima – neljudskim, mističnim stvorenjima. Saznajemo o njihovim životima, povijesti, motivaciji i osobnostima te, nimalo iznenađujuće, ispadaju zanimljiviji likovi od onih ljudskih. Ostatak je posvećen drami izgrađenoj na konceptu zabranjene ljubavi s predvidljivim tijekom, ali neočekivanim raspletom, i sukobu između ljudi i bogova koji opisuje vječnu ljudsku pohlepu i zavist. Sve u svemu, druga priča serijala je pitkija od prve, prvenstveno zbog pristupačnijih likova i pozitivnije atmosfere, ali joj, s druge strane, fali napetosti i neizvjesnosti, a oni koji su došli po horor bit će grdno razočarani. 

2Treći i posljednji dio, Bakeneko, originalni je anime od 3 epizode redatelja Kenjija Nakamure i scenarista Michika Yokote, i daleko najbolji dio serijala. Inspiriran mitologijom, ali moderan i originalan, najčešća je motivacija ljudima da pogledaju Ayakashi.

Priča, smještena u Edo period japanske povijesti, započinje dolaskom misterioznog prodavača lijekova na svadbu, te neobjašnjivom smrću nevjeste. Prodavač je prvi sumnjivac, no kako postaje očito da su u igri nadnaravne sile, članovi obitelji prisiljeni su mu vjerovati. Prodavač tvrdi da je u stanju ubijati demone, ali da bi to učinio potrebno je znati 3 stvari o njima: njihov oblik, razlog nastanka i zamjerku prema ljudima. Zatvoreni u zaštitno polje, polako otkrivaju mračnu tajnu obitelji dok demon pokušava ući unutra i postupno uzima živote.

Bakeneko je prava poslastica u više pogleda. Dok se manjak budžeta za animaciju prilično osjeti u prva dva segmenta gdje sve obiluje statičnim kadrovima i trikovima za rezanje budžeta, Bakeneko odaje dojam kvalitetne animacije što uglavnom duguje svojem šarolikom i artističkom stilu. Oponašajući crteže na starom papiru, likovi su plošni i simplificirani, boje su naglašene i sve obiluje ilustracijama i ukrasima karakterističnima za to razdoblje. Za razliku od konzistentnosti (i ukočenosti) crteža u prva dva segmenta, solidni objekti i likovi u dinamičnim scenama nerijetko budu deformirani naglašavajući pokret, što daje dojam fluidne animacije. Očito je da se avangardnost animacije i crteža neće svidjeti svakome, ali upravo njihova svježina i inovativnost zainteresira većinu gledatelja.

3Režija je druga stvar u kojem ovaj anime briljira. Možda baš zbog kontrasta sa staromodnošću prve dvije priče, suvremene redateljske tehnike ovdje dolaze do izražaja i savršeno funkcioniraju. Po prvi puta u serijalu možemo osjetiti atmosferu horora, napetost koja proizlazi iz iščekivanja i neizbježne opasnosti koja se šulja oko likova i čeka svoju priliku. Tu pomaže i pripovijedanje s nekoliko genijalnih trikova koji dočaravaju kretanje demona kojeg likovi ne vide, već samo čuju. Razvoj radnje je pun detalja i preokreta, nema ni sekunde praznog hoda, a priča i rasplet ne razočaravaju. Razrade likova nema puno, ali je dovoljna da nam budu uvjerljivi – reagiraju kako bi uplašena skupina ljudi reagirala, svaki sa svojom različitom osobnošću. Glavni lik je sam svojevrsna nepoznanica, ali i vrhunski nositelj radnje.

Iako najkraći, Bakeneko segment postao je najpopularniji i ubrzo dobio spin-off seriju imena Mononoke, koja nastavlja putovanja prodavača lijekova i njegovo rješavanje misterioznih slučajeva vezanih uz demone. Onima kojima se Bakeneko svidio predlažem da odmah nastave na seriju, jer to je ono što i autor ove recenzije namjerava učiniti.

Ayakashi je kao cjelina jako nehomogen serijal, te vam se najvjerojatnije barem jedan od tri dijela neće svidjeti. Onima koji su pronašli nešto zanimljivoga u opisu prva dva dijela, ili su silni zaljubljenici u japansku kulturu, preporučam da bace pogled na njih. U suprotnom, slobodno ih preskočite. S druge strane, svima bez izuzetka preporučam da pogledaju segment Bakeneko kao natprosječan kratki anime u svakom pogledu. Bila to priča, atmosfera ili crtež, svatko će prepoznati kvalitetu i inovativnost ovog uratka i naći nešto što se njemu sviđa.

Goblinov gebis

Galerija

Kliknite na strip za čitanje! Ako želite pogledati starije brojeve posjetite arhivu.

Povezivanje

Primaj obavijesti o novostima na Fantasy Hrvatska putem e-maila!

 
Pratite nas putem RSS-a! Facebook stranica Pratite nas na Twitteru!

Korisnička zona