Autor: Edward F. Malkowski
Godina izdanja: 2006.
Nakladnik: Stari Grad
Format: 17x24 cm
Broj stranica: 356
Prevoditelj: Vesna Valenčić

Autor knjige „Prije faraona - Tajanstvena pretpovijest Egipta“, u nakladi „Starog Grada“, Edward F. Malkowski, svoje je istraživanje tajanstvene civilizacije, a za koju vjeruje da je nastanjivala područje doline Nila davno prije nego se rodila egipatska civilizacija kakvu je danas iz školskih udžbenika poznajemo, započeo potaknut idejom američkog pisca Johna Anthonya Westa.

West je pripadao onoj kategoriji entuzijastičnih amatera koje se svaki pošteni znanstvenik grozi. Pojavio se s idejom, razradio teoriju, a onda je napravio, za one koji ne žele promijeniti teškom mukom stečene stavove o svom području rada, najgoru moguću stvar: unovačio je geologa, doktora Roberta M. Schocha s Bostonskog sveučilišta, sa željom da stručnjak utvrdi mogu li njegove teorije opstati u praksi.

Nalazi do kojih je dr. Schoch došao uzdrmali su znanstvenu zajednicu te su izazvali reakcije poput one egiptologa Paula Jordana: „Ako Sfingu želite prikazati mnogo starijom, kako bi to neki ljudi – poput dr. Schocha -  željeli, onda činite veliku štetu cijelom poimanju egipatske civilizacije što smo ga do sada mukotrpno stvarali.“

Povodeći se idejom da znanost bez dokaza nije znanost, ali da za znanost koja odbija proučiti odstupanja u postojećim znanstvenim teorijama postoji samo jedno ime – dogma, Malkowski u svojoj knjizi postavlja pitanja ne samo o starosti Sfinge, već propituje i funkciju piramida. Na to ga je potaklo mišljenje Christophera Dunna, čovjeka čije je tridesetogodišnje iskustvo u radu s preciznim strojevima bilo baza za promatranje piramida iz jednog sasvim drugačijeg kuta: ne kao grobnica bez i jednog dokaza da su služile kao nečije posljednje počivalište, već kao građevina za proizvodnju i transformaciju energije.

Također ukazuje na mogućnost da je Nabta Playa, jedno od jezera kratkog vijeka koja su nastajala kao posljedice slijevanja vode koja nakon isparavanja ostavlja za sobom ravnu površinu od blata, predstavljala drevni mjerni instrument po kojem je kultura koja je prethodila egipatskoj vodila zapise o zbivanjima na nebu. Nabta Playa je specifična po svojim kamenim strukturama koje, po astrofizičaru dr. Thomasu G. Brophyiju, predstavljaju najpristupačniji od sviju dosad nađenih dijagrama za promatranje zvijezda.

Brophy, osim što smatra izuzetnim samo postojanje tako jednostavnog mjernog „uređaja“ također stavlja kulturu koja ga je napravila u sasvim drugačiji vremenski kontekst, tisućama godina raniji od onog vremena u kome se, po tradicionalnoj arheologiji, razvila civilizacija u dolini Nila. Malkowski prati trag mayanskih piramida i njihove sfinge, te otkrića Augustusa Le Plongeona iz Chichen Itze na Yukatanu. Naime, priča o kraljici Moo, supruzi i sestri kralja Coha kojeg ubija zajednički brat Aac, prisilivši Moo da bježi i utočište potraži u narodu u dolini Nila, prenijevši im tako dio svoje kulture, uništila je Le Plongeonovu karijeru. No i dalje ostavlja pitanje sličnosti između priče o tužnoj sudbini kraljice Moo i egipatske Izide čijeg je supruga i brata Ozirisa ubio zajednički brat Seth kao i sklonost oba naroda ka gradnji piramida i sfinge.

malkowskiEdward F. Malkowski

Autor u svojoj knjizi nudi odgovore od kojih se klasično gledanje na egipatsku civilizaciju i temelje iz kojih je nastala ograđuje. Klimatski gledano, šire područje oko Nila nije uvijek bila pustinja. Poznato je da su se intervali ekstremno suhe i vlažne klime izmjenjivali, te da je zadnji period vlažne klime nastupio par tisuća godina prije prvih službenih dokaza za postojanje civilizacije na tom području.

Malkowski također napominje da sve kulture iz mediteranskog pojasa spominju veliki potop, te smatra da to nije slučajnost. Vrlo lako se moglo desiti da potop nije bio toliko sveobuhvatan kakvim je opisivan, ali je bio dovoljno velik da uništi materijalne dokaze o postojanju civilizacije koja je nastanjivala područje zelene Sahare. Preživjelo bi stanovništvo tada bilo prisiljeno skupiti se na jedinom mjestu koje se ne nalazi pod vodom, u ovom slučaju to je dolina Nila, te bi zajedničkim snagama krenuli stvarati novu, miješanu kulturu, koja bi djelom počivala i na njihovim starim znanjima, stvorivši tako mladu civilizaciju koju mi sada poznajemo pod nazivom drevni Egipat. Civilizaciju koja je nastala praktički ni iz čega, zadivila svijet svojom doktrinom koja je spajala umjetnost, znanost, religiju i filozofiju u neodvojivu cjelinu...

To najbolje opisuje citat kojeg Malkowski navodi u svojoj knjizi: „...A to znači da nije postojala umjetnost koja nije bila religiozna, nije postojala religija koja nije sadržavala filozofiju, nije postojala filozofija koja nije bila znanstvena, nije postojala znanost koja nije bila umjetnost. Kada stojimo u blizini jednog od tih egipatskih hramova, nalazimo se, svojom voljom ili ne, u nazočnosti božanstva, ili načela po kojem je hram posvećen, te sviđalo se to nama ili ne, često reagiramo sa strahopoštovanjem i divljenjem. Mogli bismo reći da to strahopoštovanje nije proizvod naše povodljive mašte ili romantike. To je primjer svete znanosti drevnog naroda.“

Zvuči li to kao proizvod nomadskog naroda koji je nastanio dolinu Nila i preko noći počeo graditi monumentalne građevine? Edward F. Malkowski smatra da je to nemoguće.

Knjiga „Prije faraona – Tajanstvena pretpovijest Egipta“ pisana je načinom koji je čini pristupačnom širem čitateljskom krugu, a ne samo onom koji posjeduje dostatna znanja iz geologije, fizike, astrofizike, arheologije, genetike i ostalih znanosti na čije se rezultate Malkowski u svom traganju za odgovorima oslanja.

Čitatelju su dostupni svi podaci te rezultati svih znanstvenih istraživanja koje autor smatra dokazima svoje teorije o postojanju civilizacije koja je prethodila drevnim Egipćanima. Opširna bibliografija ovu knjigu čini interesantnim štivom protkanim, ne samo teorijama, već i podacima koji se mogu provjeriti.

Malkowski je cijeli svoj život posvetio istraživanju drevne povijesti, poglavito razvoja filozofije i religioznih vjerovanja od starih vremena do danas. Vođen stavom da su biblijske priče u Postanku bazirane na stvarnim povijesnim činjenicama, kasnih 1990-ih godina počinje istraživati tu mogućnost. Kao posljedica njegova rada nastaje knjiga "Sons of God-Daughters of Men". To ga dovodi do pitanja o postanku civilizacije koja je izgradila monumentalne građevine drevnog Egipta, poglavito Sfingu, te utjecaja egipatske filozofije i kulture na ostatak drevnog svijeta, što je rezultiralo trima knjigama: "Before The Pharaohs", "The Spiritual Technology of Ancient Egypt" i "Ancient Egypt 39,000 BCE - The History, Technology, and Philosophy of Civilization X".

Malkowski, čija su profesija financije i poslovna administracija, također radi i na razvoju softwarea, zanimajući se pritom za poslovnu strategiju i filozofiju i načine na koje one utječu na napredak tehnologije. Živi u Champaignu u državi Illinois.

Prijatelji